En enklare, säkrare och kortare dag på jobbet.
När casen från Woodlite landar hos kund är det lite som julafton. Locken öppnas och där ligger omsorgsfullt nedlagda lampor med prydligt hoprullade kablar färdiga att kasta ut. Strukturerat packade, med tydlig märkning och självklart rena och välservade.
- Det är kul att tänka på att kunderna blir glada ner de öppnar en hyra från oss, säger Anna Edholm i logistikgruppen på Woodlite.
Det är mer än lampor som skickas kors och tvärs i Europa. Det är en idé. Tanken är att kunden ska kunna genomföra sitt projekt på ett så smidigt sätt som möjligt. Samtidigt ska en leverans från Woodlite göra jobbet säkrare och arbetsdagen kortare.
I Annas bälte hänger en walkie-talkie och på lagret står casen i prydliga rader. Ordning och reda är inget man pratar om på företaget. Den syns. Både i kafferummet där inte en endaste kaffekopp står odiskad på bänken och i godsmottagningen där Woodlites egna bilar lastas. Här ligger inget och skräpar i onödan. Personalen jobbar ständigt med att ta bort trista tidstjuvar.
- Det är därför vi har walkie-talkies, berättar Anna. Vi la en massa tid på att leta efter varandra. Nu pratar vi direkt utan att springa runt för att ställa en fråga.
Samma arbetssätt resulterade i ändrade rutiner för trucken.
- Vi märkte att det blev onödigt rörigt när ansvaret låg på alla. Nu kör en person en vecka och sedan byter vi. Det är mycket bättre, tycker Anna.
Personalen provar ständigt nya saker och funkar det blir det den nya rutinen. Även om det är kundens leverans som är i fokus ska arbetsdagen på Woodlite också vara enkel, säker och kort.
Gott hantverk, mänskligt anslag och affärsmässighet
Förra året firade Woodlite 20-årsjubileum. Den entusiasm som fanns när Magnus Jansson som 22-åring startade företag är lika stark nu som då. Webbplatsen på engelska skvallrar om att kunderna lika gärna befinner sig utom som inom Sveriges gränser. På kontoret hänger ett lean-certifikat och företagets vision och mission finns inramade i storformat på väggen.
- Vi skruvar på varför vi finns till och hur vi tycker att vi ska vara mot andra och varandra hela tiden, säger Magnus Jansson, vd och huvudägare på Woodlite.
För åtta år sedan tillsatte Magnus en styrelse med externa ledamöter. Människor som inte vet ett dugg om ljus, men som haft mycket att tillföra när det gäller affärstänkande, marknadsföring och ledarskap.
- Det kan vara ensamt att vara vd. En styrelse är ett bra stöd och består av människor som samtidigt kan utmana mig och oss på Woodlite, säger Magnus.
En gång om året jobbar alla anställda och styrelsen tillsammans med att prata om vad kunderna vill ha och behöver, vilket företag man vill vara och hur jobbet ska göras. Att alla är involverade är självklart. Engagemanget syns. Kunderna gillar det de ser när lådorna packas upp. Det innebär att Woodlite växer år efter år.
Woodlite sprider ljus på flera sätt
Förutom att personalen kan lampor, tekniken och hur arbetssituationen ser ut för de som sätter ljus på plats, finns ett ansvarstänkande och engagemang som inte bara kommer av yrkesstolthet.
- Jag tror på det mänskliga anslaget, säger Magnus. Det finns många som kan ljus och många som gillar att tjäna pengar, men det måste finnas något mer.
På Woodlite är personalen överens om att det är viktigt att sprida ljus på fler sätt. I höst har Läkare utan gränser fått 100 000 av företaget. Röda korset har också fått Woodlites stöd, liksom UNHCR. Ett förhållningssätt som också handlar om att välja ett positivt klimat på jobbet och att ta alla tillfällen att visa varandra uppskattning. Men också ett företag med människor som strävar efter att förstå kundens behov och utveckla leveranserna.
- Den som jobbar här behöver gilla förändring. Om företaget ska kunna växa måste människorna kunna växa, konstaterar Magnus.
Bakom honom står ett citat av George Bernard Shaw skrivet med stora bokstäver på ett blädderblock: Progress is impossible without change. And those who cannot change their minds cannot change anything.
Musiken flödar ute på lagret. Anna håller på med en stor hyra tillsammans med de andra på logistik. Det här hennes första jobb efter gymnasiet. Hon gillar att alla pratar med varandra och har konkreta mål. Och hon gillar sitt jobb.
- Det är lite som att slå in julklappar, säger Anna.
Jultomten finns inte på Woodlites personallista, men den som kollar hemsidan kan mejla en fråga till Muminpappan.
- Ja, han kan nog finnas på någon packlista också, säger Magnus Jansson lite kryptiskt. Och mejl har skickats från Roland Cedermarks dragspel lägger han till.
Ljus innebär också glädje och det finns plats för mycket skratt mellan de exemplariskt, planerade hyllorna på lagret. En värme som kommer ända fram till kunden.
Fakta om Woodlite
Woodlite har kunder i 17 länder, huvudsakligen i Europa. Totalt omsätter företaget cirka 40 miljoner och har 14 anställda.
I sortimentet finns över 2 700 Moving Lights.
Vision
Changing perceptions of business within entertainment lightining
Mission
• Facilitating ambition and ability into achievement
• Creating change with human diversity
• First in mind, first in choice